Warsztaty

Warsztaty 1:

Uśmiech to dopiero początek, czyli jak przy pomocy słów wspierać dziecko i budować jego poczucie własnej wartości
 
Chyba wszyscy wiemy, jak wiele dobrego w relacjach między ludźmi może zdziałać uśmiech. Ale czy zdajemy sobie sprawę z tego, jak wielką moc mają słowa? Mogą zranić, na szczęście mogą też uleczyć. Właściwie dobrane będą budować pewność siebie naszych dzieci zamiast podkopywać ich poczucie własnej wartości. Wspólnie przyjrzymy się różnym sytuacjom dnia codziennego w szkole i w domu, by nasza komunikacja z dziećmi miała odtąd już tylko charakter wspierający.
 
Prowadząca: dr Agnieszka Kania

Warsztaty 2:

Mocne strony rodziny 
 
1. Dlaczego nie warto skupiać się na słabościach za długo?
2. Czym są talenty i jak je odnaleźć w sobie i w naszych dzieciach?
3. Po czym poznajemy, że dana aktywność jest naszą mocną stroną?
4. Choć nie zawsze umiemy się z tym pogodzić, że inni są inni, to jak mimo tego zbudować synergię w rodzinie?
 
Prowadząca: Iza Antosiewicz

Warsztaty 3:

Montessori w rodzinie

Jakie profity daje wprowadzenie montessoriańskich zasad do codziennego, rodzinnego życia?
Może wystarczy posłanie dziecka do placówki Montessori?
Jak zmierzyć się z brakiem kar i nagród? Co w zamian?
Co to znaczy „obserwować swoje dziecko” i jakie to ma znaczenie?
Na te i całe mnóstwo innych pytań, odpowiem w trakcie naszego spotkania.
Zapraszam z serca!

Prowadząca: Ewa Nikołajew-Wieczorowska

Warsztaty 4:

Odporność psychiczna dzieci i młodzieży – jak ją wzmacniać? 
 
Co to jest odporność psychiczna i dlaczego niektóre dzieci mają większą i inne mniejszą? Skąd te różnice i co ja jako rodzic, wychowawca mogę zrobić, żeby młodego człowieka wesprzeć? Co buduje odporność, a co ją rujnuje?
Konkretne wskazówki i podpowiedzi dla wszystkich, którzy chcą świadomie wspierać dzieci. Ten warsztat jest skierowany do tych, którzy chcą dotknąć tego tematu od strony praktycznej. 
 
Prowadząca: Magda Sabik

Warsztaty 5:

Montessoriańskie warsztaty dla rodziców
 
Jak zaaranżować przestrzeń domową bez dodatkowych nakładów finansowych i niezależnie od wielkości przestrzeni mieszkalnej, którą rodzina ma do dyspozycji? Jak zorganizować dziecięcy pokój lub kącik zabaw, jak pomóc dziecku utrzymać w nim porządek, jak sprawić, by stawało się ono bardziej samodzielne w korzystaniu z niego? Jak w naturalny sposób pomóc dziecku nauczyć się samodzielnie ubierać, spożywać posiłek, uczestniczyć w obowiązkach wszystkich domowników, rozwijać swoje pasje, utrwalać postawy nabyte w montessoriańskim środowisku przedszkolnym lub szkolnym?
 
Prowadząca: Monika Pawluczuk-Solarz

Warsztaty 6:

(Ko)relacja czyli terapia nie – tylko – ręki we wspieraniu rozwoju dziecka.

Człowiek otrzymał trzy dary, które wyróżniają go od wszystkich innych stworzeń na Ziemi. Jest to serce do kochania, zdolność do myślenia i ręce do pracy. Ręce dzięki którym możemy się rozwijać. Ich sprawność determinuje poziom funkcjonowania człowieka i jego samodzielność. Ręce nie funkcjonują jednak w odosobnieniu – wchodzą w korelacje.
Podczas warsztatów porozmawiamy o tym: Na czym polega korelacja w terapii ręki i w jaki sposób wpływa na motorykę małą i precyzyjną, motorykę dużą, mowę, emocje oraz integrację sensomotoryczną. Wejdziemy w rolę dziecka i przećwiczymy wybrane techniki i ćwiczenia z zakresu terapii ręki.

Prowadząca: Ewa Sioma

Warsztaty 7:

Cyrk wzmacnia

Wzmacnianie relacji, budowania poczucia własnej wartości i sukcesu poprzez dyscypliny cyrkowe. Warsztat ma na celu odwrócenie ról i postawienie dorosłych (nauczycieli, rodziców) w miejscu, w którym zwykle znajdują się dzieci i młodzież. Dorośli poczują na własnej skórze, jak to jest uczyć się czegoś od podstaw, szukać motywacji, doznawać porażek i zniechęcenia, ale także odnosić sukces.

Prowadząca: Arletta Szewczyk

Warsztaty 8:

Relacje w świecie cyfrowym, czyli jak zadbać o dobrostan

Jakie są pozytywne i negatywne cechy wynikający z używania mediów cyfrowych?
W jaki sposób wspierać rodzinę (klasę, grupę znajomych) w celowym korzystaniu z mediów cyfrowych?
Jak tworzyć kontrakty i zasady rodzinne?

Prowadząca: Katarzyna Zych

Warsztaty 9:

Po prostu cisza – jak zacząć pracować z ciszą

Poznanie ciszy jako narzędzia do doskonalenia siebie oraz podopiecznych, poznanie kroków, które pomogą pracować nad umiejętnością świadomego wykorzystywania ciszy oraz budowania atmosfery ciszy na pracy własnej, na lekcji, w rodzinie.

Prowadząca: Kinga Grzanka

Warsztaty 10:

Rodzina czworokątów

Podczas warsztatu przedstawię opowieść o RODZINIE CZWOROKĄTÓW, przyjrzymy się jakie są relacje w tej rodzinie. Oczywiście przypomnimy sobie własności i cechy charakterystyczne każdego z 6 czworokątów z tej rodziny. Będziemy pracować z geometrycznym materiałem Montessori. Zostaną przedstawione pomysły na materiały uzupełniające, dające możliwość utrwalenie poznanych własności.

Prowadząca: Joanna Gębołyś

Warsztaty 11:

Chłopak – czyli kilka słów o motywowaniu rycerzy

Jestem tatą dwóch chłopaków. Mam też córkę, ale dla potrzeb tego warsztatu ta informacja akurat nie jest najistotniejsza. Wychowując starszego z moich synów popełniłem prawdopodobnie większość możliwych błędów. A potem przeczytałem o „Dzikim sercu” i zrozumiałem, że mogę się nauczyć, jak tych błędów popełniać mniej, czyli w jaki sposób świadomie wychowywać nie dziecko, ale właśnie chłopca. Część z moich odkryć starałem się przenieść na grunt zawodowy, gdy odkryłem, że mam przed sobą nie jednolitą grupę, ale jakby dwie klasy: męską i żeńską. Jest istotne zwłaszcza na poziomie szkoły podstawowej, by szukać innych dróg dojścia do umysłów chłopców, a innych do dziewcząt. To dwa zupełnie różne światy. Podczas tych warsztatów z radością podzielę się moimi doświadczeniami, myślami, spostrzeżeniami zarówno jako nauczyciel i wychowawca jak i ojciec dwóch obecnie już mężczyzn.

Prowadzący: Kamil Cyganik

Warsztaty 12:

W poszukiwaniu utraconego sensu

Warsztat ma na celu wzmocnienie poczucia sensu życia i wzmacnianie odporności psychicznej w kontekście kryzysu egzystencjalnego zarówno opiekunów jak i wychowanków, ponieważ im bardziej wzmocniony i zintegrowany dorosły, tym bardziej chronione jest dziecko i tym bardziej wspierające relacje. W ramach warsztatu popracujemy nad poczuciem sensu życia, integracją własnej osoby oraz obszarem wartości.

Prowadzący: Roman Solecki

Warsztaty 13:

Relacje z nastolatkiem w domu i w szkole

– Zrozumieć i zaakceptować nastolatka.
– Racja czy relacja? O wymaganiach i stanowczości słów kilka,
– Przywództwo w grupie rodzinnej i szkolnej – „To orkiestra brzmi a nie dyrygent”
– Zakłócenia mają pierwszeństwo. Przyczyny i zaradność.

Prowadzący: Zdzisław Hofman